Home Επικοινωνία Ασθενή Οι Ασθενείς, το Ιντερνέτ και ο Ρόλος του Σύγχρονου Ιατρού
Ασθενείς, Ιντερνέτ και Σύγχρονος Ιατρός

Οι Ασθενείς, το Ιντερνέτ και ο Ρόλος του Σύγχρονου Ιατρού

Είτε μιλάμε για κάποια μεγάλη ευρωπαϊκή χώρα, όπως η Γερμανία και η Γαλλία είτε μιλάμε για τη μικρή Ελλάδα, οι αριθμοί που δίνουν όλες οι έρευνες είναι ξεκάθαροι: το μεγαλύτερο ποσοστό των κατοίκων των ευρωπαϊκών χωρών σερφάρει πλέον στο Ιντερνέτ.

Για την Ελλάδα το ποσοστό αυτό αγγίζει το 65% του πληθυσμού και βρίσκεται σε διαρκή ανοδική πορεία.

Οι σχετικές έρευνες, δείχνουν επίσης ότι πολλοί χρήστες αναζητούν στο διαδίκτυο πληροφορίες για ιατρικά προβλήματα και διάφορα θέματα που άπτονται της ιατρικής επιστήμης.

Η παραπάνω διαπίστωση επιβεβαιώνεται και από επισκεψιμότητα των αντίστοιχων ιστοσελίδων ιατρικού ενδιαφέροντος.

Μια πρόσφατη μελέτη που πραγματοποιήθηκε στη Γαλλία και αφορά τη συμπεριφορά του ασθενή στο Διαδίκτυο είναι αρκετά αποκαλυπτική: το 57% των ασθενών αναζητά στο διαδίκτυο ιατρικές πληροφορίες.

Η ίδια έρευνα φανέρωσε επίσης ότι το 61% των χρηστών πιστεύουν ότι οι πληροφορίες που βρίσκουν στο διαδίκτυο τους επιτρέπουν να είναι πιο προσεκτικοί, τόσο με τη δική τους υγεία όσο και με την υγεία κοντινών συγγενών και στενών φίλων.

Επιπρόσθετα, ένα υψηλό ποσοστό ασθενών (58%) παραδέχεται ότι οι γνώσεις από το ιντερνέτ έχουν θετικό αποτέλεσμα στη σχέση Ιατρού και ασθενή: η επικοινωνία γίνεται πιο εποικοδομητική και ο ασθενής τελικά αποκτά μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στον Ιατρό του.

Το 19% των επισκεπτών των ιατρικών ιστοσελίδων πραγματοποιεί τις έρευνές του όταν αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα, για να πάρει μια πρώτη ιδέα πριν από την ιατρική επίσκεψη, ώστε να μπορεί αφ’ ενός να καταλάβει καλύτερα τι θα του πει ο Ιατρός (63%), να μπορέσει να συνομιλήσει μαζί του σχετικά με την ασθένειά του και να δώσει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες (53%), αλλά και για να μπορέσει να θέσει καλύτερα τις δικές του ερωτήσεις.

Σχεδόν διπλάσιοι είναι οι χρήστες που επισκέπτονται ιατρικές σελίδες μετά την επίσκεψη στον Ιατρό (το 34% των επισκεπτών) αναζητώντας επιπρόσθετες πληροφορίες σχετικά με την ασθένεια (72%) ή τα φάρμακα και τη θεραπεία που χρειάζεται (44%).

Ο Ρόλος του Σύγχρονου Ιατρού

Οι παραπάνω αριθμοί είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικοί και φανερώνουν μια νέα πραγματικότητα στη σχέση Ιατρού – ασθενή.

Ο σύγχρονοι Ιατροί δεν θα πρέπει να αισθάνονται ότι απειλούνται από την εξάπλωση του διαδικτύου και τη δημιουργία ιστοσελίδων με ιατρικό περιεχόμενο.

Πρόκειται για μια πραγματική ευκαιρία που μπορούν να εκμεταλλευτούν στο έπακρο λόγω των γνώσεων και της ιδιότητάς τους. 

Πρώτα από όλα αρκεί να σκεφτούν ότι το διαδίκτυο τους κάνει να κερδίζουν χρόνο: ο διαθέσιμος χρόνος για μια ιατρική επίσκεψη είναι συνήθως περιορισμένος.

Αν ο ασθενής γνωρίζει ήδη κάποια πράγματα, η ιατρική του συμβουλή μπορεί να γίνει πολύ πιο εύκολα κατανοητή, οπότε και η συνάντηση θα είναι πολύ πιο αποτελεσματική.

Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις χρόνιες παθήσεις, η αναζήτηση πληροφοριών από τους ίδιους τους ασθενείς είναι βασική για την θεραπεία τους.

Η έγκυρη και σε βάθος πληροφόρηση του ασθενή από τον θεράποντα Ιατρό μπορεί να είναι μια πολύ χρονοβόρα διαδικασία.

Η ενημέρωση λοιπόν μπορεί να είναι πολύ πιο ουσιαστική όταν ο ασθενής γνωρίζει ήδη κάποια βασικά πράγματα.

Η έρευνα επίσης δείχνει ότι οι περισσότερες πληροφορίες που δίδονται στον ασθενή στη διάρκεια της ιατρικής εξέτασης ξεχνιούνται αμέσως μετά την απομάκρυνση από το ιατρείο, ενώ οι περισσότερες από τις πληροφορίες που συγκρατεί ο ασθενής δεν είναι τελείως σωστές.

Το φαινόμενο αυτό οφείλεται σε διάφορους λόγους:

• Ο Ιατρός μπορεί να χρησιμοποιεί την ιατρική ορολογία που συχνά είναι δυσνόητη για τους ασθενείς.

• Μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού αδυνατεί να συγκρατήσει έναν μεγάλο όγκο πληροφοριών που προέρχεται μέσα από τον προφορικό λόγο.

Κάτι που δεν συμβαίνει με το γραπτό κείμενο, όπου ο καθένας «παίρνει τον χρόνο του» για να διαβάσει και να κατανοήσει. 

• Οι ασθενείς δεν είναι ίδιοι. Έχουν διαφορετικό επίπεδο εκπαίδευσης, διαφορετικές απαιτήσεις και διαφορετικές προσδοκίες από τον Ιατρό τους.

Το παραπάνω φαινόμενο έχει ως συνέπεια να χάνονται σημαντικές πληροφορίες στη διάρκεια της επικοινωνίας Ιατρού – ασθενή, με αποτέλεσμα ο Ιατρός να έχει την ψευδαίσθηση ότι ο ασθενής έχει κατανοήσει πλήρως όλα όσα του έχει πει και ο ασθενής τελικά να μην διαθέτει όλες τις πληροφορίες που είναι απαραίτητες για την αντιμετώπιση της πάθησής του.

Χρησιμοποιείστε κι Εσείς το Διαδίκτυο

Το πρώτο πράγμα που μπορείτε να κάνετε αν θέλετε να «κερδίσετε» τους ασθενείς που σερφάρουν στο διαδίκτυο αναζητώντας ιατρικές πληροφορίες είναι να φανείτε «ανοιχτός» στις νέες τεχνολογίες και σίγουρα να μην δηλώσετε με απόλυτο τρόπο το γνωστό «τροπάριο»:

«Στο διαδίκτυο βρίσκει κανείς οτιδήποτε. Μην εμπιστεύεστε το Ιντερνέτ».

Οι ασθενείς σας, ιδιαίτερα οι πιο νέοι, είναι δεινοί χρήστες του διαδικτύου, γνωρίζουν πώς να προφυλαχτούν από τις κακοτοπιές και σίγουρα θα χαρούν να κάνουν μια εποικοδομητική συζήτηση μαζί σας σχετικά με τις πληροφορίες που βρήκαν.

Επιπρόσθετα, οι ασθενείς σας σίγουρα θα εκτιμήσουν τις δικές σας πληροφορίες, οπότε μην διστάσετε να τους προτείνετε εσείς ο ίδιος κάποια έγκυρα ιατρικά site όπου θα μπορούσαν να αναζητήσουν πληροφορίες.

Υπάρχουν και στα ελληνικά μερικές πολύ αξιόλογες ιστοσελίδες με ιατρικό περιεχόμενο.

Υπενθυμίστε τους ότι η google δεν είναι παρά μια (πληρωμένη) μηχανή αναζήτησης και δώστε τους τις δικές σας σωστές διευθύνσεις για τη σωστή ενημέρωσή τους.

Υπενθυμίζουμε ότι τα site με ιατρικό περιεχόμενο διακρίνονται σε δυο κατηγορίες:

• Τα ιατρικά portal που συνεργάζονται με διάφορους Ιατρούς και δίνουν την ευκαιρία στους επισκέπτες τους να λάβουν σωστή και έγκυρη ενημέρωση για ένα πλήθος διαφορετικών ιατρικών θεμάτων και

• Τα site που είναι αφιερωμένα σε μια και μόνο πάθηση (συνήθως χρόνια) και που συνήθως δημιουργούνται από κάποιον έγκυρο ιατρικό φορέα.

Στις δύο αυτές κατηγορίες έρχεται να προστεθεί και μια καινούργια σχετικά κατηγορία που αφορά τους ειδικευμένους Ιατρούς που έχουν καταλάβει τη σημασία της ανάπτυξης του διαδικτύου και δημιουργούν πλέον πρωτότυπο και αξιόπιστο περιεχόμενο για την δική τους επαγγελματική ιστοσελίδα, ανοίγοντας μια ακόμη δίοδο αποτελεσματικής επικοινωνίας με τους ασθενείς τους.

Ασθενείς, Ιντερνέτ και Σύγχρονος Ιατρός

Καλός Ασθενής είναι ο Πληροφορημένος Ασθενής

Όλες οι μελέτες δείχνουν ότι οι καλά πληροφορημένοι ασθενείς αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, είναι πιο προσεκτικοί, αναρρώνουν πιο γρήγορα και χειρίζονται καλύτερα τις χρόνιες ασθένειες, όπου η λέξη ενημέρωση μοιάζει να είναι η λέξη “κλειδί” για μια επιτυχημένη και αποτελεσματική ιατρική παρακολούθηση.

Οι καλά πληροφορημένοι ασθενείς αισθάνονται επίσης πιο ενεργοί και συμμορφώνονται καλύτερα στη θεραπεία με αποτέλεσμα να έχουν καλύτερη ποιότητα ζωής.

Δεν πρέπει ωστόσο να ξεχνάμε ότι δεν ανατρέχουν όλοι στο διαδίκτυο για ιατρικές πληροφορίες.

Η πληροφόρηση μέσω διαδικτύου μπορεί να συναντήσει κάποια εμπόδια στο δρόμο της τα οποία συνήθως οφείλονται:

• Στην γενικότερη απροθυμία των ασθενών για πληροφόρηση γύρω από την ασθένειά τους,

• Το ανεπαρκές επίπεδο των γνώσεων των ασθενών και η έλλειψη εμπειρίας σε ό,τι αφορά τους υπολογιστές και το Διαδίκτυο και

• Στην απροθυμία των ίδιων των Ιατρών να χρησιμοποιήσουν το διαδίκτυο.

Δικός σας ρόλος είναι να χρησιμοποιήσετε τις δυνατότητες που σας δίνει το διαδίκτυο για ανοίξετε καινούργιους δρόμους επικοινωνίας και να προτείνετε τρόπους για την καλύτερη πληροφόρηση των ασθενών σας.

Δεν είναι λίγοι οι Ιατροί που παραδέχονται ότι το διαδίκτυο έχει παίξει σημαντικότατο ρόλο στην ενημέρωση των ασθενών για τις διάφορες παθήσεις, ενώ πολλοί τονίζουν ότι η έγκυρη πληροφόρηση από το διαδίκτυο έχει σαν αποτέλεσμα ο ασθενής να αναλαμβάνει ενεργό ρόλο, να ζητάει περισσότερες πληροφορίες και να θέτει περισσότερες ερωτήσεις στη διάρκεια της ιατρικής εξέτασης.

Πηγή: Les Médecins Maîtres-Toile.org

Medical Management και ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες, που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων. Αποδοχή Cookies Όροι Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων