fbpx

Πώς σας Επηρεάζουν οι Αυταπάτες στην Άσκηση της Ιατρικής

Μπορούμε να μάθουμε πολλά για τον εαυτό μας κοιτάζοντας και σκεπτόμενοι τις αντιληπτές αυταπάτες και τις προκαταλήψεις μας.

Μπορούμε να μάθουμε πολλά για τον εαυτό μας κοιτάζοντας και σκεπτόμενοι τις αντιληπτές αυταπάτες και τις προκαταλήψεις μας.

Κοιτάξτε την εικόνα παραπάνω. Είναι η κλασική ψευδαίσθηση Muller-Lyer.

Γνωρίζουμε ότι οι δύο γραμμές έχουν το ίδιο μέγεθος, αλλά ανεξάρτητα από αυτή την αλήθεια, βλέπουμε πάντα την πρώτη γραμμή μεγαλύτερη.

Δεν μπορούμε να το αιτιολογήσουμε γιατί συμβαίνει αυτό!

Υπάρχει μια διαφορά μεταξύ της αντίληψής μας για την οπτική πραγματικότητα και της συγκεκριμένης οπτικής πραγματικότητας.

Αυτό είναι κάτι περίεργο που πρέπει να εξετάσουμε, γι’ αυτό θα το ξαναπούμε:

Αυτό που αντιλαμβανόμαστε σαν οπτική πραγματικότητα δεν είναι η πραγματικότητα.

Είναι ένας συνδυασμός οπτικών ερεθισμάτων, «πεποιθήσεων» και κατανόησης του μυαλού μας για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί ο κόσμος, με βάση πρότυπα που γνωρίζει.

Προσπαθούμε στη συνέχεια να δημιουργήσουμε σύντομες σκέψεις που θα μας βοηθήσουν να περιηγηθούμε και να αντιληφθούμε τα πράγματα αυθόρμητα, χωρίς τόσο μεγάλη νοητική προσπάθεια.

Το ίδιο συμβαίνει και στον γνωστικό μας χώρο.

Υπάρχουν πολλές σύντομες αυθόρμητες σκέψεις, γνωστές ως «ευριτικές», που δημιουργούν υποσυνείδητα οι εγκέφαλοί μας για να μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε ευκολότερα τον κόσμο.

Οι εγκέφαλοί μας δεν είναι οι ορθολογικοί, λογικοί μηχανισμοί που κάποτε θεωρούσαμε ότι ήταν.

Παίρνουμε παράλογες αποφάσεις όλη την ώρα, με βάση ελαττωματική λογική, σφάλματα αντίληψης και συναισθηματικές επιρροές.

Όλα αυτά, επηρεάζουν πολύ τον τρόπο άσκησης της ιατρικής, γι’ αυτό είναι σημαντικό να αναθεωρήσετε μερικά από αυτά.

Οι εγκέφαλοί μας δεν είναι οι ορθολογικοί, λογικοί μηχανισμοί που κάποτε θεωρούσαμε ότι ήταν.

Γνωσιακές προκαταλήψεις

Αγκυροβόληση

Είναι μια τάση να στηρίζεται κάποιος υπερβολικά στην πρώτη προσφερόμενη πληροφορία (η «άγκυρα») κατά τη λήψη μιας απόφασης.

Αυτό συμβαίνει όταν καταλήγετε σε μια διάγνωση (π.χ. πόνος στην πλάτη = κολικός νεφρού), πριν εξετάσετε όλα τα άλλα διαθέσιμα στοιχεία.

Ευρετική διαθεσιμότητα

Είναι ένας σύντομος τρόπος σκέψης που βασίζεται σε εύκολα προσβάσιμα και πρόσφατα παραδείγματα κατά την αξιολόγηση συγκεκριμένου θέματος.

Για παράδειγμα, αν κάποιος συνάδελφός σας, σας πει ότι χθες είδε κάποιον με αορτική ανατομή, είναι πιθανότερο να κάνετε διάγνωση στους επόμενους ασθενείς για ανατομή, αν και δεν έχετε δει μια τέτοια περίπτωση για πάνω από ένα χρόνο.

Ο κίνδυνος αυτός στον πληθυσμό δεν έχει αλλάξει, αλλά η ερμηνεία μας για τον κίνδυνο αυτό αλλάζει με βάση την ανάμνηση των πρόσφατων γεγονότων.

Προκατάληψη επιβεβαίωσης

Συχνά αναζητούμε πληροφορίες για να επιβεβαιώσουμε πράγματα που πιστεύουμε ότι είναι αληθή και συχνά αγνοούμε τις πληροφορίες που δεν συνάδουν με αυτή την άποψη.

Εάν έχουμε ήδη καταλήξει σε μια διάγνωση, έχουμε την τάση να ψάχνουμε για συμπτώματα για να την επιβεβαιώσουμε και μπορεί να αγνοήσουμε άλλες λεπτές και χρήσιμες πληροφορίες.

Ηδονική προσαρμογή

Επιστρέφουμε στο βασικό επίπεδο ευτυχίας παρά τις θετικές ή αρνητικές αλλαγές της ζωής μας.

Φυσικά, οι εγκέφαλοί μας κάνουν αυτούς τους σύντομους τρόπους σκέψης για κάποιο λόγο.

Φυσικά, οι εγκέφαλοί μας κάνουν αυτούς τους σύντομους τρόπους σκέψης για κάποιο λόγο.

Αν έπρεπε να επεξεργαστούμε πλήρως κάθε πληροφορία που λαμβάνουμε, δεν θα είχαμε καταφέρει τίποτε.

Εξελικτικά, αυτό όμως δεν είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να λειτουργούμε και αυτοί οι σύντομοι τρόποι σκέψης μπορούν να οδηγήσουν σε προβλήματα.

Πιστεύουμε συχνά ότι κάτι είναι αληθινό επειδή είναι αυτό που «βλέπουμε» ή αυτό που «σκεφτόμαστε», αλλά δεν έχουμε πλήρη επίγνωση των τυφλών μας σημείων.

Κάνετε σκέψεις για την τρέχουσα ζωή σας, τι είναι σωστό και τι λάθος και τι είναι αυτό που θα σας κάνει ευτυχισμένους;

Θα ήσασταν καλύτερα αν «αυτό» και «αυτό» ήταν διαφορετικά;

Λοιπόν, μαντέψτε! Αυτό είναι μια γνωστική ψευδαίσθηση.

Γνωρίζουμε, από στοιχεία, ότι η ευτυχία μας δεν εξαρτάται από εξωτερικά πράγματα εκτός των απλών ανέσεων.

Και επειδή το πιστεύουμε ακράδαντα ότι πρέπει να είναι η αλήθεια, όπως και οι άλλες γνωστικές προκαταλήψεις μας, παίρνουμε εσφαλμένες αποφάσεις υποστηρίζοντας αυτές τις λανθασμένες πεποιθήσεις.

Για παράδειγμα αγοράζοντας φανταχτερά αυτοκίνητα και μεγάλα σπίτια που "κυνηγούν" μόνο μια προσωρινή ευτυχία.

Και κάποια στιγμή επιστρέφουμε πίσω στις βασικές γραμμές και αξίες μας.

Εσφαλμένες επιθυμίες

Στη δική σας ζωή, ως φοιτητής ιατρικής, σκεφτήκατε ότι ήσασταν πιο ευτυχισμένος με ένα μικρό χαρτζιλίκι;

Η όταν ήσασταν ειδικευόμενος και είχατε ένα μικρό μισθό;

Η όταν ήσασταν βοηθός σε μια κλινική και είχατε ένα μεγαλύτερο μισθό;

Κοιτάζοντας πίσω, ήσασταν εξίσου ικανοποιημένος και ευτυχής όπως είστε τώρα ή ίσως περισσότερο;

Επιθυμώντας συνεχώς να είναι διαφορετικά τα πράγματα στο μέλλον, ίσως χάνετε τις ευκαιρίες για να ευχαριστηθείτε αυτό που είναι υπέροχο τώρα. Γνωστική προκατάληψη!

Έχουμε την τάση να υπερεκτιμούμε την επίδραση που θα έχουν τα γεγονότα στο μέλλον στην τρέχουσα ευτυχία μας.

Έχουμε την τάση να υπερεκτιμούμε την επίδραση που θα έχουν τα γεγονότα στο μέλλον στην τρέχουσα ευτυχία μας.

Αυτός ο όρος έχει ονομαστεί «εσφαλμένες επιθυμίες » από τον ψυχολόγο του Χάρβαρντ Νταν Γκίλμπερτ.

Τα περισσότερα πράγματα, απλά δεν μας κάνουν τόσο ευτυχισμένους όσο νομίζουμε!

Ο κόσμος που αντιλαμβανόμαστε και ο κόσμος που δημιουργούμε στο μυαλό μας δεν είναι πάντα ακριβής.

Οι σκέψεις μας είναι μια ακουστική αντίληψη με ίσως οπτικό και αισθητήριο στοιχείο.

Ένα ερέθισμα μερικών νευρώνων και το πέρασμα ενός μικρού ηλεκτρικού ρεύματος κάπου στο κρανίο μας.

Αυτές οι σκέψεις γίνονται πεποιθήσεις όταν συνδεόμαστε με αυτό που ακούμε και πιστεύουμε ότι είναι αληθινό.

Η πραγματικότητά μας είναι, από πολλές απόψεις, μια ψευδαίσθηση του νου!

Αυτό που πιστεύουμε είναι αντικειμενικά αληθινό;

Ας επανεξετάσουμε τη ζωή μας με άλλο βλέμμα.

Πόσα πράγματα στη ζωή μας από τις εμπειρίες μας είναι αντικειμενικά φοβερά όμορφα; Πόσο υπέροχο είναι αυτό το ηλιοβασίλεμα; Τα λουλούδια αυτά;

Αυτό το χαμόγελο στο πρόσωπο του αγαπημένου μας; Η γεύση της πρώτης γουλιάς του καφέ το πρωί;

Σίγουρα, υπάρχουν πράγματα στη ζωή μας που πρέπει να επιδιώξουμε και να προσπαθήσουμε για να επιτύχουμε τους στόχους μας.

Αλλά είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι ίσως να μην είμαστε πιο ευτυχισμένοι όταν τους επιτύχουμε.

Στην πραγματικότητα, η ευτυχία μας μπορεί να μην εξαρτάται μόνο από τα πράγματα που επιτυγχάνουμε. Γνωστική προκατάληψη.

Προσπαθούμε για αυτούς τους στόχους για χάρη της επιτυχίας... για να προωθήσουμε τον εαυτό μας και να δοκιμάσουμε τις δυνατότητές μας.

Αλλά δεν κάνουμε τον εαυτό μας πιο ευτυχισμένο.

Σίγουρα όταν επιτυγχάνουμε τους στόχους μας, τα πράγματα γύρω μας και οι άνθρωποι στη ζωή μας είναι ασφαλώς καλύτερα.

Τα υπόλοιπα είναι απλώς μια ψευδαίσθηση.

www.MedicalManage.gr

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


Με την περιήγησή σας στο medicalmanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.