Κατανοήστε και Κερδίστε τους Ασθενείς σας με τη Χρήση των Google Forms

Η κατανόηση του προφίλ, των αναγκών και των επιθυμιών των ασθενών μας αποτελεί βασικό προαπαιτούμενο για την άρτια εξυπηρέτησή τους.

Ένας τρόπος για να επιτευχθεί αυτό είναι μέσα από τη χρήση online ερωτηματολογίων.

Χρήση των Google Forms

Από την πληθώρα σχετικών εργαλείων που μπορεί να βρει κανείς στο διαδίκτυο, το γνωστότερο είναι οι Φόρμες Google, μία δωρεάν εφαρμογή η οποία μας δίνει την δυνατότητα να αξιοποιήσουμε αλλά και να ισχυροποιήσουμε τη διαδικτυακή μας παρουσία προσεγγίζοντας τους πελάτες-ασθενείς μας προκειμένου να συλλέξουμε από αυτούς χρήσιμες πληροφορίες και να τους ενημερώσουμε.

Αξιοποίηση των Google Forms στο Ιατρείο

Οι Φόρμες Google είναι ένα εργαλείο για την πραγματοποίηση online ερευνών, με την απήχησή του να αυξάνεται διαρκώς τελευταία σε μικρές επιχειρήσεις και οργανισμούς.

Δεδομένης της ευκολίας χρήσης τους, μπορούμε σε τακτά χρονικά διαστήματα να δημιουργούμε στοχευμένα ερωτηματολόγια, ρωτώντας ενδεχομένως την γνώμη των ασθενών μας για τις υπάρχουσες αλλά και τις νέες υπηρεσίες που μπορούμε να παρέχουμε, αν κρίνουμε φυσικά ότι η ειδικότητά μας επιτρέπει κάτι τέτοιο.

Μια σειρά από απλές ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, πλαισιωμένες από ενημερωτικά κείμενα, φωτογραφίες ή video δημιουργούν ένα ευχάριστο και άρα αποτελεσματικό μέσο παρουσίασης νέων διαγνωστικών ή θεραπευτικών μεθόδων και δυνατοτήτων.

Φυσικά, θα πρέπει να προσέχουμε να υπάρχει η κατάλληλη ισορροπία στο περιεχόμενο των ερωτηματολογίων, ώστε να μην καταλήξουν να αντιμετωπίζονται ως διαφημιστικά φυλλάδια, αλλά αντίθετα να υπογραμμίζουν το επιστημονικό μας κύρος.

Μία ενδιαφέρουσα χρήση των φορμών είναι η δημιουργία online quiz, στα οποία οι ασθενείς-πελάτες μας θα “ελέγχουν” τις γνώσεις τους πάνω σε θέματα υγείας, αναφορικά με τομείς που άπτονται της ειδικότητάς μας.

Μέσω της κοινοποίησης ενός quiz σχετικού με την ειδικότητά μας, ενημερώνουμε τους ασθενείς μας για ένα σημαντικό ζήτημα δημόσιας υγείας υπογραμμίζοντας εμμέσως τον επιστημονικό και κοινωνικό μας ρόλο.

Τέτοιου είδους ενημερωτικά-ψυχαγωγικά quiz δεν χρειάζονται να περιλαμβάνουν περισσότερες από 4-5 ερωτήσεις και η δημιουργία τους απαιτεί ελάχιστο χρόνο.

Συνεπώς , οι Φόρμες Google αποτελούν ένα εργαλείο που αξίζει να δοκιμάσουμε για να προσεγγίσουμε τους πελάτες-ασθενείς μας, καθώς ενώ η αξιοποίησή τους δεν απαιτεί παρά μια ελάχιστη επένδυση χρόνου από μέρους μας, τα οφέλη για την επαγγελματική μας προβολή μπορεί να είναι αξιοσημείωτα.

Πώς χρησιμοποιούμε τις Φόρμες Google για να δημιουργήσουμε ένα online ερωτηματολόγιο;

Τεχνολογία και Γιατρός

Το μόνο προαπαιτούμενο για τη χρήση τους είναι η ύπαρξη ενός λογαριασμού Google ή Gmail.

Αφού συνδεθούμε σε αυτόν εισάγουμε στον φυλλομετρητή μας τη διεύθυνση forms.google.com, κάνουμε κλικ στο στρογγυλό κόκκινο εικονίδιο κάτω δεξιά και.. έχουμε ήδη ξεκινήσει να δημιουργούμε μια ερώτηση πολλαπλών επιλογών για το ερωτηματολόγιό μας.

Το περιβάλλον εργασίας είναι πραγματικά πολύ εύκολο, στο βαθμό που μετά από λίγα λεπτά εξοικείωσης, συνειδητοποιεί κανείς πως είναι πιο εύκολο και γρήγορο να δημιουργήσει σε αυτό ένα ερωτηματολόγιο παρά να το γράψει στο χαρτί ή σε έναν επεξεργαστή κειμένου.

Υπάρχουν όλα τα βασικά στοιχεία ελέγχου για την δημιουργία φορμών: πολλαπλές επιλογές, πλαίσια ελέγχου, μενού, πλέγματα, εισαγωγή κειμένου, ημερομηνίας κτλ.

Οι ερωτήσεις και πιθανές απαντήσεις μπορεί να εμφανίζονται σε προκαθορισμένη ή τυχαία σειρά, σε μία ή περισσότερες ενότητες.

Οι φόρμες μπορούν να περιλαμβάνουν επίσης εικόνες ή video καθώς και να παραμετροποιηθούν ώστε να αποκτήσουν την αισθητική που επιθυμούμε.

Αφού ολοκληρώσουμε την αρχική δημιουργία του ερωτηματολογίου μας, το επόμενο βήμα είναι να το δοκιμάσουμε.

Επιλέγοντας “προεπισκόπηση” έχουμε τη δυνατότητα να το δοκιμάσουμε, συμπληρώνοντάς το όπως ένας τελικός χρήστης.

Επιστρέφοντας στη λειτουργία “επεξεργασίας” κάνουμε ότι αλλαγές ή προσθήκες κρίνουμε σκόπιμες και το ερωτηματολόγιό μας είναι έτοιμο.

Επιλέγοντας “αποστολή” μπορούμε να το αποστείλουμε σε όποιον επιθυμούμε με email, να το κοινοποιήσουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ή να το ενσωματώσουμε ολόκληρο ή ως σύνδεσμο στην ιστοσελίδα του ιατρείου μας.

Ανάλογα και με τον τρόπο κοινοποίησης της έρευνας, σύντομα τα πρώτα αποτελέσματα θα αρχίσουν να καταφθάνουν.

Η εφαρμογή, μας παρέχει διάφορες επιλογές για εμφάνιση και ανάλυση των δεδομένων που συγκεντρώνονται μέσα από τη δημιουργία διαγραμμάτων, γραφικών παραστάσεων κτλ.

Δεδομένου ότι σε πρώτη φάση μάλλον δεν πρόκειται να λάβουμε τεράστιο αριθμό απαντήσεων, αξίζει να εξετάσουμε τα συμπληρωμένα ερωτηματολόγια προσεκτικά.

Ιδιαίτερη έμφαση αξίζει να δοθεί στις απαντήσεις ελεύθερου κειμένου καθώς ενδέχεται να περιέχουν πρωτότυπες προτάσεις για βελτίωση, που δεν τις είχαμε σκεφτεί και αξίζει να τις πραγματοποιήσουμε.

Στο σημείο αυτό είναι καλή τακτική να ευχαριστούμε προσωπικά για τη συμμετοχή του κάθε άτομο που έχει αφήσει στοιχεία επικοινωνίας, ακόμη και αν η κριτική του ήταν αυστηρή!

Ενδιαφέροντα σημεία - Tips

1. Βασικός κανόνας σε ένα online ερωτηματολόγιο είναι πως “οὐκ ἐν τῷ πολλῷ τὸ εὖ”. 

Αν ο χρήστης θεωρήσει το ερωτηματολόγιο κουραστικό ή ανούσιο, αφενός δεν θα το συμπληρώσει μέχρι τέλους και αφετέρου δεν θα ξανα-ασχοληθεί στο μέλλον με κάτι αντίστοιχο.

Λίγες ερωτήσεις, ενδεχομένως διαφορετικού τύπου, συνήθως αρκούν για να πάρουμε χρήσιμη πληροφορία χωρίς να κουράσουμε τους συμμετέχοντες.

2. Μπορούμε να συνδέσουμε το online ερωτηματολόγιό μας με ένα υπολογιστικό φύλλο εργασίας στο οποίο θα καταχωρούνται αυτόματα όλες οι απαντήσεις του ερωτηματολογίου, κάτι που διευκολύνει την επεξεργασία και παρουσίασή τους.

3. Μέσα από τη σχετική δυνατότητα της εφαρμογής μπορούμε να κάνουμε καλαίσθητες εκτυπώσεις του ερωτηματολογίου και να το διανέμουμε από τον χώρο αναμονής του ιατρείου, προσεγγίζοντας έτσι και ομάδες ασθενών που δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία.

4. Η συμπλήρωση ενός online ερωτηματολογίου μπορεί να γίνει εξίσου εύκολα από τον υπολογιστή, το tablet ή το κινητό.

Ερωτήσεις και Απαντήσεις

Ερώτηση: Ως ιατρός έχω τη δυνατότητα να συνομιλήσω απευθείας με τους ασθενείς μου και έτσι να πάρω κάθε είδους πληροφορία.

Τι παραπάνω θα μου προσφέρει ένα “απρόσωπο” ερωτηματολόγιο, online ή μη;

Απάντηση: Η αλληλεπίδραση ιατρού - ασθενή, η σχέση εμπιστοσύνης που δημιουργείται και η “γνώση” των ιδιαιτεροτήτων και των αναγκών του κάθε ατόμου, συγκροτούν ένα σύνολο το οποίο προφανώς δεν μπορεί να δημιουργηθεί μέσα από ψηφιακές εφαρμογές: αυτές δρουν επικουρικά.

Ωστόσο μία online έρευνα επιτρέπει και σε ασθενείς με τους οποίους δεν έχουμε προσωπική σχέση να μας μεταφέρουν την άποψή τους για την ποιότητα των υπηρεσιών μας.

Ένα online ερωτηματολόγιο επιτρέπει σε όποιον επιθυμεί, επώνυμα ή ανώνυμα, να εκφραστεί στον δικό του χώρο και χρόνο.

Ερώτηση: Τι γίνεται σε περίπτωση που μέσα από την online έρευνα πάρουμε μια (πολύ) αρνητική κριτική;

Απάντηση: Τα αρνητικά σχόλια δεν αρέσουν σε κανένα, αλλά στο πλαίσιο μιας online έρευνας είναι τα πιο χρήσιμα!

Μας υποδεικνύουν τους τομείς που η λειτουργία του ιατρείου μας χρήζει ενδεχομένως βελτίωση.

Επίσης είναι πολύ καλύτερα μία αρνητική κριτική να εκφραστεί μέσα από το ερωτηματολόγιο παρά να γίνει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπου και είναι ορατή σε όλους.

Ερώτηση: Χρειάζεται κάτι να προσέξω αναφορικά με τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR);

Απάντηση: Αν στην έρευνά μας ζητούμε την καταχώριση οποιασδήποτε πληροφορίας που σχετίζεται με προσωπικά δεδομένα, κάτι που είναι και το συνηθέστερο, θα πρέπει να έχουμε τη ρητή συγκατάθεση του χρήστη.

Ο καλύτερος τρόπος για να γίνει αυτό είναι με την εισαγωγή σχετικής ερώτησης στο ερωτηματολόγιο, η οποία εξηγεί το είδος των πληροφοριών που συλλέγουμε και για ποιο σκοπό.

Αν ο χρήστης δεν δώσει τη συγκατάθεσή του, απλά παραλείπουμε την εμφάνιση της ενότητας που σχετίζεται με τα προσωπικά δεδομένα, ευχαριστώντας τον για τον χρόνο του.

Κωνσταντίνος Κωστίκας, Φαρμακοποιός, MSc Information Systems, PhD Machine Learning
www.MedicalManage.gr

Με την περιήγησή σας στο medicalmanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.