Πώς Μπορούν οι Ιατροί να Αναπτύξουν τη Συναισθηματική τους Νοημοσύνη

Αν είχατε περιηγηθεί στο διαδίκτυο πριν λίγο καιρό, ίσως θα είχατε παρατηρήσει την τάση με την ονομασία #10YearChallenge που είχε κατακλύσει τα κοινωνικά δίκτυα.

Το φαινόμενο αυτό ήταν ένα είδος πρόκλησης, στην οποία τα άτομα συνέκριναν μια τρέχουσα φωτογραφία του εαυτού τους με μια φωτογραφία… πριν από δέκα χρόνια.

Αν αναλογιστείτε τα χρόνια που έχουν περάσει και σκεφτείτε τα όσα γνωρίζετε σήμερα, ποια θα ήταν η συμβουλή που θα δίνατε στον εαυτό σας πριν από δέκα χρόνια;

Η συναισθηματική νοημοσύνη μορφοποιεί τις αλληλεπιδράσεις μας με τους άλλους και εξυπηρετεί στο “γνώθι σαυτόν”.

Πριν από δέκα χρόνια, ίσως να βιαζόσασταν να καθιερωθείτε ως οικογενειακός ιατρός και να ασκείτε γενική ιατρική σε μια μικρή πόλη.

Αφιερωμένος στην παροχή συμβουλών υγείας, η απόλυτη αφοσίωση στον τομέα της υγείας ήταν για εσάς ο πολιτιστικός κανόνας.

Έχετε λοιπόν ανακατατάξει τα σχέδιά σας για να τιμήσετε την υπόσχεσή σας και σίγουρα το χειριστήκατε με τον καλύτερο τρόπο, παρά το φόρτο εργασίας, γιατί ως ιατρός, αυτό το λειτούργημα ήταν δική σας ευθύνη.

Αν ήσασταν μέντορας του νεότερου εαυτού σας, ενδεχομένως η πρώτη συμβουλή που θα δίνατε στον ίδιο σας τον εαυτό να ήταν η εξής:

«Πρέπει να φροντίσετε τον εαυτό σας προτού να παράσχετε τη φροντίδα σε κάποιον άλλο, καθώς δεν μπορείτε να δώσετε αυτό που δεν έχετε».

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία στο γεγονός ότι η αποτελεσματική φροντίδα αφορά την ουσιαστική σχέση μεταξύ ιατρού και ασθενή-πελάτη.

Ο ιατρός νοιάζεται και δεσμεύεται να κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του, προκειμένου ο ασθενής-πελάτης του να θεραπευτεί.

Για τον λόγο αυτό, εάν η ιατρική αφορά την επιστήμη, την ικανότητα και την αλληλεπίδραση στον τομέα της φροντίδας, τότε θα πρέπει και η ευεξία του ιατρού να είναι πολύ καλή.

Τα τελευταία χρόνια, ίσως να έχετε καταλάβει και να έχετε εκτιμήσει ότι ο καθορισμός των ορίων και των δραστηριοτήτων σας (για τον εαυτό σας), είναι ορισμένες ισχυρές κινήσεις οι οποίες βοηθούν στη μείωση του άγχους και εξυπηρετούν στη διατήρηση της ατομικής ευημερίας.

Τι είναι όμως η συναισθηματική νοημοσύνη;

Ουσιαστική η έννοια της συναισθηματικής νοημοσύνης περιλαμβάνει την καλή γνώση και κατανόηση του εσωτερικού μας κόσμου και κατ’ επέκταση μας βοηθά στο να αναγνωρίζουμε, να κατανοούμε και να επιλέγουμε σωστά τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε, αισθανόμαστε και δρούμε.

Η συναισθηματική νοημοσύνη μορφοποιεί τις αλληλεπιδράσεις μας με τους άλλους και εξυπηρετεί στο “γνώθι σαυτόν”.

Ορίζει το “τι” και το ”πώς” μαθαίνουμε, μας επιτρέπει να θέτουμε προτεραιότητες και καθορίζει την πλειοψηφία των καθημερινών μας ενεργειών.

Αυτό που περιορίζει την ικανότητα ορισμένων ανθρώπων σε ό,τι αφορά τη διαχείριση του εαυτού τους, των άλλων ή μίας κατάστασης είναι η έλλειψη αυτογνωσίας.

Η συναισθηματική νοημοσύνη όμως είναι η απαραίτητη προϋπόθεση της ηγεσίας.

Η δεύτερη συμβουλή που ενδεχομένως θα δίνατε στον εαυτό σας θα ήταν η εξής:

Η αυτογνωσία θα σας βοηθήσει να καθοδηγήσετε τους ασθενείς-πελάτες σας.

Η οριοθέτηση και η φροντίδα του εαυτού μας είναι ιδιαίτερα απαραίτητα, προκειμένου να έχουμε μια αποτελεσματική και επιτυχημένη επαγγελματική και προσωπική ζωή.

Όσο πιο συναισθηματικά ευφυείς είμαστε, τόσο περισσότερο θα είμαστε σε θέση να συνειδητοποιούμε καταστάσεις, να επικοινωνούμε με τους άλλους και να οικοδομούμε σχέσεις.

Σύμφωνα με ψυχολόγους, οι πιο αποτελεσματικοί ηγέτες έχουν ένα κοινό σημείο: όλοι τους έχουν ανεπτυγμένη τη συναισθηματική τους νοημοσύνη.

Δεν είναι ότι η νοημοσύνη και οι τεχνικές δεξιότητες δεν συμβάλλουν, καθώς εύλογα βοηθούν, ως οι βασικές απαιτήσεις για το επόμενο βήμα.

Η συναισθηματική νοημοσύνη όμως είναι η απαραίτητη προϋπόθεση της ηγεσίας.

Χωρίς αυτήν, ένα άτομο μπορεί να έχει την καλύτερη εκπαιδευτική κατάρτιση στον κόσμο, να είναι εύστροφος, να έχει απίστευτες και μοναδικές ιδέες, αλλά ποτέ δεν θα μπορέσει να γίνει ένας μεγάλος ηγέτης, ένας επιτυχημένος επαγγελματίας.

Ο καθένας στον τομέα της ιατρικής θα πρέπει να εξοικειωθεί με τις εξής 5 συνιστώσες της συναισθηματικής νοημοσύνης:

1- Αυτογνωσία: η ικανότητα να αναγνωρίζει κανείς και να κατανοεί τη διάθεσή του, τα συναισθήματα του, τον εαυτό του, αλλά και τις επιδράσεις που έχει στους άλλους.

Η αυτογνωσία εξαρτάται από την ικανότητά του να παρακολουθεί κανείς τη συναισθηματική κατάσταση κάποιου άλλου και να αναγνωρίζει σωστά τα συναισθήματά του.

2- Αυτορρύθμιση: η ικανότητα να ελέγχει κανείς ή να αναπροσανατολίζει τις ενοχλητικές παρορμητικές αντιδράσεις και να έχει τη δυνατότητα να σκέφτεται πριν ενεργήσει.

3- Ψυχικό κίνητρο: ένα εργασιακό πάθος, όχι για κάποιον άλλο, αλλά ούτε και για να αυξήσετε τα έσοδά σας.

Το μοναδικό κίνητρο σε αυτήν την περίπτωση είναι η δημιουργικότητα, η δίψα για μάθηση, κ.λπ.

4- Ενσυναίσθηση: η ικανότητα κατανόησης του συναισθηματικού κόσμου “πίσω από τη μάσκα” ενός ανθρώπου.

Μια ικανότητα στην αντιμετώπιση των ανθρώπων σύμφωνα με τις συναισθηματικές αντιδράσεις τους, και τη διατήρηση του ταλέντου, της διαπολιτισμικής ευαισθησίας και της εξυπηρέτησης ασθενών- πελατών.

5- Κοινωνικές δεξιότητες: η ικανότητα οικοδόμησης και διαχείρισης των ανθρωπίνων σχέσεων και η ικανότητα εξεύρεσης κοινών σημείων.

Εδώ είναι μερικές καθημερινές συνήθειες που μπορούν να αναπτύξουν περαιτέρω τη συναισθηματική νοημοσύνη σας:

- Να είστε ευγενικοί, συμπονετικοί, να υποστηρίζετε τον εαυτό σας και να περιορίζετε την αρνητική σκέψη και την αρνητική επικοινωνία.

- Ένα ήρεμο μυαλό μπορεί να μειώσει το άγχος και να ενισχύσει την ψυχική, συναισθηματική και σωματική αποτελεσματικότητα.

- Αξιοποιήστε τον χρόνο και απολαύσετε τη ζωή, εκτιμήστε την κάθε στιγμή.

- Να έχετε επίγνωση του παρόντος, σωματικά, συναισθηματικά και ψυχικά.

www.MedicalManage.gr

Με την περιήγησή σας στο medicalmanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.