Home Επικαιρότητα Η ICAP Διαπιστώνει Χαμηλή Διείσδυση των Γενοσήμων στην Ελληνική Φαρμακευτική Αγορά
Χαμηλή Διείσδυση των Γενοσήμων στην Ελληνική Φαρμακευτική Αγορά

Η ICAP Διαπιστώνει Χαμηλή Διείσδυση των Γενοσήμων στην Ελληνική Φαρμακευτική Αγορά

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα κλαδικής μελέτης την οποία εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP, παρά την αυξανόμενη χρήση των γενοσήμων φαρμάκων, εντούτοις η κατανάλωση τους σε αξία παραμένει σε χαμηλά ποσοστά στην Ελλάδα.

Η συνολική φαρμακευτική δαπάνη (δημόσια & ιδιωτική) παρουσίασε ανοδική πορεία την περίοδο 2006-2009 και το 2009 διαμορφώθηκε σε 8.461 εκατ. ευρώ (3,7% του ΑΕΠ).

Την περίοδο 2010-2017 η συνολική φαρμακευτική δαπάνη, καταγράφει διαχρονική πτώση και το 2017 εκτιμάται σε 5.780 εκατ. ευρώ, καλύπτοντας 3,3% του ΑΕΠ.

Ανάλογη εικόνα και πορεία εμφανίζει και η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη.

Ανοδικά κινήθηκε κατά την περίοδο 2006-2009, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 14,6%, ενώ διαμορφώθηκε σε 1.945 εκατ. ευρώ περίπου το 2017 (την περίοδο 2010-2017 μειώθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό 11,2%).

Η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη δε θα υπερβεί το ίδιο ποσό το 2018.

Αντίστοιχα, η ιδιωτική φαρμακευτική δαπάνη εμφάνιζε μειοψηφική συμμετοχή επί της συνολικής φαρμακευτικής δαπάνης, την περίοδο 2007-2011.

Την περίοδο 2012-2015, διευρύνθηκε με έντονο ρυθμό, με συνέπεια το 2016 να ανέλθει σε 3.875 εκατ. ευρώ, ενώ το 2017 διαμορφώθηκε σε 3.835 εκατ. ευρώ.

Όπως αναφέρει η Σταματίνα Παντελαίου, Διευθύντρια Οικονομικών Μελετών της ICAP, η διείσδυση των γενοσήμων φαρμάκων στη συνολική εγχώρια αγορά, εκτιμάται σε 18% περίπου (σε αξία) και 23% (σε όγκο) το 2017.

Τα τελευταία χρόνια (2011-2017), το μέγεθος της εγχώριας αγοράς γενοσήμων φαρμάκων (σε όγκο) σημείωσε διαχρονική αύξηση, ως αποτέλεσμα της εφαρμογής συνταγογράφησης με βάση τη δραστική ουσία.

Η κατανάλωση των γενοσήμων σε αξία παραμένει σε χαμηλά ποσοστά στην Ελλάδα.

Η κατηγορία των γενοσήμων φαρμάκων κερδίζει διαρκώς έδαφος τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα μετά την απόφαση για δημοσιονομική προσαρμογή και εξορθολογισμό των δαπανών στον κλάδο του φαρμάκου, διαπιστώνει ο Μάρκο Κοντοέ, Senior Consultant Οικονομικών Μελετών της ICAP, ο οποίος επιμελήθηκε την παρούσα μελέτη.

Συνεπώς, η πλειοψηφία των φαρμακευτικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά, διαθέτουν πλέον στο χαρτοφυλάκιό τους γενόσημα φάρμακα.

Σημαντικές μεσοσταθμικές μειώσεις, μέσω ανατιμολογήσεων, έχουν υποστεί τα τελευταία χρόνια οι τιμές των εν λόγω φαρμάκων, ενώ η περίπτωση νέων μειώσεων στο εξής εξαρτάται από τον όγκο κατανάλωσης.

Παράλληλα με την επιβολή μειώσεων των τιμών, αποφασίστηκε η συνταγογράφηση με βάση τη δραστική ουσία, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα, πλήθος φαρμακευτικών επιχειρήσεων να δώσουν μεγαλύτερο βάρος στην ανάπτυξη και στη διαθεσιμότητα των γενοσήμων φαρμάκων.

O δείκτης βιομηχανικής παραγωγής φαρμακευτικών προϊόντων και σκευασμάτων της ΕΛΣΤΑΤ, αυξήθηκε την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου του 2018 κατά 18,1%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017.

Τα εγχωρίως παραγόμενα γενόσημα φάρμακα καλύπτουν ποσοστό μεταξύ 45%-50% περίπου των συνολικά εγχωρίως παραγόμενων φαρμάκων.

Από τη σύνταξη του ομαδοποιημένου ισολογισμού παραγωγικών επιχειρήσεων γενοσήμων φαρμάκων, προκύπτει ότι το σύνολο ενεργητικού των επιχειρήσεων παρουσιάζει ενισχυτικές τάσεις την πενταετία 2013-2017 (αύξηση κατά 3,3%).

Ο κύκλος εργασιών εμφάνισε πτώση την τριετία 2013-2015 (κατά 2,6%), ενώ ανέκαμψε τη διετία 2016-2017.

Πτωτική πορεία παρουσίασε και το μικτό κέρδος μέχρι και το 2014.

Όσον αφορά το καθαρό αποτέλεσμα, αυτό ήταν ζημιογόνο μόνο κατά το 2014, ενώ τα υπόλοιπα έτη οι χρήσεις ήταν κερδοφόρες.

Ανάλογη εικόνα παρουσιάζουν και τα κέρδη EBITDA κατά τη διάρκεια της εξεταζόμενης περιόδου, καθώς έλαβαν αρνητικό πρόσημο μόνο το 2014.

www.MedicalManage.gr

Medical Management και ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες, που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων. Αποδοχή Cookies Όροι Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων