Προσλαμβάνοντας Ένα Νέο Συνεργάτη

Η συνέντευξη με έναν υποψήφιο συνεργάτη και το ενδεχόμενο μιας λάθος επιλογής μπορεί να σας κοστίσει ακριβά.

Ακολουθούν κάποιες συμβουλές για να επιλέξετε τον κατάλληλο υποψήφιο συνεργάτη σας με μέθοδο και σοβαρότητα.

Η συνέντευξη με έναν υποψήφιο συνεργάτη σας δεν πρέπει να βασίζεται σε αυτοσχεδιασμό.

Θα πρέπει να οργανωθεί πολύ προσεκτικά και απαιτεί να διαθέσετε χρόνο.

Πολλές φορές οι ελεύθεροι επαγγελματίες δρουν παρορμητικά και δεν είναι ιδιαίτερα εκλεκτικοί, με το «πρόσχημα» ότι το προσωπικό ιατρείου είναι κάτι που σπανίζει στην αγορά.

Όμως, θα πρέπει να λάβετε υπόψη σας ότι μια κακή επιλογή, ενός ατόμου που αδυνατεί να συνεργαστεί μαζί μας ή δεν σέβεται τις αρχές λειτουργίας του ιατρείου σας μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα τόσο στους ασθενείς σας όσο και τη λειτουργία του ιατρείου σας.

Καμιά φορά είναι χρήσιμο να καταφύγετε σε μια προσωρινή λύση περιμένοντας να βρεθεί το… σπάνιο μαργαριτάρι!

Ακολουθούν κάποιες συμβουλές για να επιλέξετε τον κατάλληλο υποψήφιο συνεργάτη σας με μέθοδο και σοβαρότητα.

Ξεδιαλύνετε το Τοπίο

Πρώτα από όλα, θα πρέπει να γνωρίζετε τι ακριβώς ψάχνετε.

Πριν να δημοσιεύσετε μια αγγελία, θα πρέπει να έχετε προσδιορίσει τις ανάγκες σας.

Σημειώστε αναλυτικά τις αρμοδιότητες και τις εργασίες που θα θέλατε να εμπιστευθείτε στον μελλοντικό συνεργάτη σας.

Θα είστε έτσι πιο σίγουροι για την περιγραφή της θέσης και των αρμοδιοτήτων που θα κάνετε στους υποψήφιους συνεργάτες και δεν θα δημιουργηθούν ασάφειες από μια γενικόλογη ή διφορούμενη συζήτηση.

Θα πρέπει επίσης, να έχετε καθορίσει το προφίλ του υποψήφιου που θα ταίριαζε καλύτερα στην προσωπικότητά σας, στην εικόνα του ιατρείου σας, στο προφίλ των πελατών σας, στις απαιτήσεις και τις αδυναμίες σας.

Να είστε αντικειμενικοί και ξεκάθαροι.

Μην ψάχνετε το αδύνατο.

Η τελειότητα δεν υπάρχει.

Δώστε λοιπόν ένα περιθώριο συμβιβασμού.

Ιεραρχείστε τις προτεραιότητές σας και δείτε τι μπορεί να είναι δευτερεύουσας σημασίας, αναφορικά με τα πτυχία, την εμπειρία, τις γνώσεις σε τεχνικό επίπεδο, κ.λπ.

Για παράδειγμα, οι επικοινωνιακές ικανότητες του υποψήφιου είναι καθοριστικές για τη σχέση με τους ασθενείς σας και μπορεί να παίξουν σημαντικότερο ρόλο από την μεγάλη προϋπηρεσία.

Εξετάστε με προσοχή το βιογραφικό του υποψήφιου πριν από την πρόσληψη, δίνοντας προσοχή στις προηγούμενες εργασίες του, στους στόχους που έχει επιτύχει, στην εξέλιξή του από τη μια θέση εργασίας στην άλλη.

Ζητήστε επίσης μια συνοδευτική επιστολή για να δείτε το στυλ γραφής και τον τρόπο έκφρασής του, θα μάθετε περισσότερα από όσα νομίζετε.

Σε αυτό το στάδιο και αφού έχετε εξετάσει προσεκτικά το βιογραφικό του υποψηφίου, θα είστε έτοιμοι να μιλήσετε μαζί του.

Προετοιμάστε τη Συνέντευξη

Κατά την συνέντευξη με τον υποψήφιο, για να είστε πιο αντικειμενικοί, μπορείτε να δημιουργήσετε μια φόρμα αξιολόγησης με προκαθορισμένα κριτήρια (π.χ. διαθεσιμότητα, επικοινωνιακά χαρίσματα, εμφάνιση, συμβουλευτικές ικανότητες).

Για να είναι αποτελεσματική η συνέντευξη, θα πρέπει να κάνετε ανοιχτές ερωτήσεις για να μην κατευθύνετε τις απαντήσεις του υποψηφίου με κλειστές ερωτήσεις που μπορεί να απαντήσει μονολεκτικά.

Καλό θα είναι να έχετε προετοιμάσει γραπτώς τις ερωτήσεις.

Στη διάρκεια της συνέντευξης μπορείτε να κρατάτε κάποιες σημειώσεις, έχοντας όμως ενημερώσει από πριν τον υποψήφιο.

Με τον τρόπο αυτό, μπορείτε να κάνετε τις ίδιες ερωτήσεις σε όλους τους υποψηφίους και στη συνέχεια θα σας είναι πιο εύκολο να κάνετε μια αντικειμενική επιλογή ανάμεσα σε υποψηφίους, συχνά του ίδιου επιπέδου, αναλύοντας τις απαντήσεις τους και βλέποντας ποιος ανταποκρίνεται καλυτέρα στην περιγραφή της θέσης εργασίας.

Φυσικά, ένα ερωτηματολόγιο που έχει δημιουργηθεί από πριν δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να προσαρμοστεί κατά τη διάρκεια της κάθε συνέντευξης και να τροποποιηθεί ανάλογα με τη ροή της συζήτησης και το άτομο που έχετε απέναντί σας.

Αφιερώστε Χρόνο για τη Συνέντευξη

Μια με δύο ώρες είναι ένας αξιόλογος χρόνος για να διαπιστώσετε αν ο υποψήφιος συνεργάτης σας μπορεί να εργαστεί ομαδικά, ποιες είναι οι ικανότητές του και ποια τα κίνητρά του.

Το διακύβευμα άλλωστε είναι μεγάλο και για τις δύο πλευρές γιατί αφορά πολλές ώρες κοινής καθημερινότητας.

Ο συνεργάτης σας είναι σημαντικός για τη λειτουργία του ιατρείου σας.

Μια Συνέντευξη Έχει Τρεις Διαστάσεις:

1. Η γενική διάσταση αφορά μια πρώτη γνωριμία με τον υποψήφιο,

2. Η αντικειμενική διάσταση επαληθεύει ότι οι δεξιότητες στο βιογραφικό ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και

3. Η υποκειμενική διάσταση που πρόκειται ουσιαστικά για την εντύπωση που σας αφήνει η προσωπικότητά του.

5 Χρυσοί Κανόνες Κατά τη Συνέντευξη

1. Να αφήνετε τον υποψήφιο να μιλάει.

Η αναλογία χρόνου που αντιστοιχεί σε εσάς πρέπει να είναι 20-40% σε σχέση με 60-80% που πρέπει να είναι o χρόνος ομιλίας του υποψήφιου.

2. Συγκρατείστε το όνομά του και μην παραφράζετε απλώς το βιογραφικό του.

3. Το να διαβάζετε ένα βιογραφικό δεν θα προσδώσει τίποτα.

Ο στόχος είναι να μιλήσει ο υποψήφιος για αυτά που δεν εκφράζονται στο βιογραφικό του, όπως είναι η σχέση του με τους προηγούμενους εργοδότες του, η φύση της προϋπηρεσίας του, οι ενδεχόμενες αποτυχίες του.

4. Επιπλέον, για να μην είναι άβολη η διαδικασία της συνέντευξης θα πρέπει να κάνετε τον υποψήφιο να νιώσει άνετα.

Μην τον κάνετε να περιμένει μισή ώρα στο ιατρείο σας επειδή εξετάζετε ασθενή, υποδεχθείτε τον χαμογελώντας, σφίξτε του το χέρι κοιτάζοντάς τον και προσκαλέστε τον να σας ακολουθήσει στο γραφείο σας.

5. Καλό θα ήταν επίσης να μην καθίσετε πίσω από το γραφείο σας για να μην ενταθεί η αίσθηση ιεραρχίας.

Όταν ο υποψήφιος είναι πιο χαλαρός, είναι πιθανόν να έχει πιο καθαρή σκέψη και η «απόδοσή» του θα λειτουργήσει προς όφελος και των δυο σας.

Βέβαια πρέπει να προσέξετε να μην περάσετε στο άλλο άκρο, μετατρέποντας τη συνέντευξη σε χαλαρή φιλική κουβέντα.

Όταν ο υποψήφιος είναι πιο χαλαρός, είναι πιθανόν να έχει πιο καθαρή σκέψη και η «απόδοσή» του θα λειτουργήσει προς όφελος και των δυο σας.

Η Σημασία της Πρώτης Εντύπωσης

Ο υποψήφιος έφθασε εγκαίρως;

Και αν καθυστέρησε, πήρε τηλέφωνο να ενημερώσει;

Έχει φέρει όλα τα έγγραφα που του ζητήσατε;

Κάνει έξυπνες ερωτήσεις;

Τηλεφωνήστε στον υποψήφιο: Τι σας δείχνει η φωνή του; Δισταγμό, ενθουσιασμό, κ.λπ.

Τα ενδιαφέροντά του: Οι υποψήφιοι αποκαλύπτουν πιο πολλά για την προσωπικότητά τους όταν μιλάνε για τα χόμπι τους.

Η χειραψία: Αν σας σφίξει το χέρι υποδηλώνει σιγουριά, ενώ αν είναι χαλαρή ίσως υποδηλώνει μια πιο συνεσταλμένη προσωπικότητα.

Το ντύσιμο: έχει μια επαγγελματική εμφάνιση; Ταιριάζει με τη δική σας αισθητική;

Γενικά, ο υποψήφιος σας αποπνέει σοβαρότητα και επαγγελματισμό; Είναι χαμογελαστός;

Οδηγίες για μια Αποτελεσματική Συνέντευξη

Φροντίστε να μην σας διακόψει κανείς στη διάρκεια του ραντεβού.

Δικός σας ρόλος είναι να συστηθείτε και να περιγράψετε το επαγγελματικό πλαίσιο (τα χαρακτηριστικά του ιατρείου, τη θέση του, τυχόν συνεργάτες, τους ασθενείς κ.λπ.)., όπως και τη συγκεκριμένη θέση και τις αρμοδιότητες.

Μπορείτε να θα αναφερθείτε σε κάποιες πρακτικές λεπτομέρειες όπως είναι το πώς προέκυψε η θέση εργασίας (νέο άνοιγμα ή αντικατάσταση), τύπος θέσης (θέση ευθύνης ή όχι), είδος απασχόλησης (σύμβαση αορίστου χρόνου ή σύμβαση ορισμένου χρόνου), επιθυμητά ωράρια, αμοιβή, ημερομηνία πρόσληψης.

Στη διάρκεια της συνέντευξης θα πρέπει να είστε συγκεντρωμένος και να μην σας αποσπά τίποτα: δώστε προσοχή στις φράσεις, στις λέξεις, στις σιωπές και στις χειρονομίες.

Το πιο δύσκολο όμως είναι να κρίνετε την αποτελεσματικότητά του στο να διαχειριστεί έξυπνα μια κατάσταση.

Πριν ολοκληρώσετε τη διαδικασία ζητείστε από τον υποψήφιο να σας θέσει κάποιες ερωτήσεις.

Ζητείστε του να σας πει με ειλικρίνεια αν έχει άλλες επαγγελματικές προτάσεις και αφήστε να φανεί αν σας ενδιαφέρει η συνεργασία μαζί του, χωρίς όμως να του ανακοινώσετε την απόφασή σας την ίδια μέρα.

Τέλος, καλό θα είναι να κρατήσετε μια διαλλακτική στάση και να μην απορρίψετε κατευθείαν όλες τις απαιτήσεις του.

Κάποιες φορές μια δεύτερη συνάντηση είναι απαραίτητη για ένα υποψήφιο που σας φαίνετε να είναι κατάλληλος.

Το δεύτερο ραντεβού μπορεί να γίνει μια εβδομάδα μετά την πρώτη συνάντηση και να είναι πιο σύντομο (γύρω στα 30 με 40 λεπτά).

Αυτή τη φορά μπορείτε να υποβάλετε κάποιες συμπληρωματικές ερωτήσεις στον υποψήφιο ή να του ζητήσετε να κάνει κάποιο τεστ προσωπικότητας.

Ένας σύμβουλος από ένα γραφείο εύρεσης εργασίας μπορεί να σας κατευθύνει για τις διαθέσιμες επιλογές.

Αυτό που πρέπει να ξέρετε είναι ότι τα τεστ αυτά θα σας βοηθήσουν να γνωρίσετε καλύτερα την προσωπικότητα, τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντα του υποψήφιου.

Προσλαμβάνοντας Νέο Συνεργάτη

Όσον αφορά την αμοιβή να είστε ρεαλιστές.
 
Αν προσφέρετε έναν μισθό αρχάριου, δεν μπορείτε να περιμένετε ότι θα ενδιαφερθεί για τη θέση κάποιος έμπειρος συνεργάτης.
 
Ο μισθός βέβαια δεν θα πρέπει να αποτελεί βασικό εμπόδιο ούτε και το πρώτο κριτήριο πρόσληψης.
 
Μια γραμματέας, ένας βοηθός ιατρείου ή ένας συνεργάτης που αμείβεται λίγο καλύτερα από τον μέσο όρο αντιμετωπίζει πολύ θετικά τη δουλειά.
 
Αντίθετα, ένας συνεργάτης που δεν έχει αξιολογηθεί σωστά και δεν θα αμειφθεί καλά, έχει περισσότερες πιθανότητες να απορρίψει τη θέση ή αν τελικά δεχθεί, να μην έχει την ίδια διάθεση.
 
Καλύτερα να δείξετε μεγαλύτερη ευελιξία στο θέμα του μισθού, για να μπορέσετε να προσλάβετε έναν υπάλληλο που θα είναι πιο θετικός και θα πετύχει καλύτερα αποτελέσματα.
 
Τομείς προς Εξερεύνηση, οι Κατάλληλες Ερωτήσεις
 
- Δεξιότητες και Προϋπηρεσία
 
Διερευνήστε την προϋπηρεσία, την εκπαίδευση και την επαγγελματική του πορεία και μελετήστε τη σχέση ανάμεσά τους.
 
Ερωτήσεις: «Τι αποκομίσατε από αυτά τα σεμινάρια που κάνατε;», «Ποια αρμοδιότητα σας ενδιαφέρει περισσότερο και γιατί;», «Ποια αρμοδιότητα ή εργασία την βρίσκετε κάπως ανιαρή και γιατί;», «Τι σας φάνηκε πιο ενδιαφέρον από την μέχρι τώρα επαγγελματική σας εμπειρία; Γιατί;»
 
 
- Κίνητρα
 
Ανακαλύψτε τα κίνητρα του.
 
Ερωτήσεις που θα μπορούσατε να κάνετε εδώ είναι: «Γιατί έχετε κάνει αίτηση για αυτήν τη θέση;», «Ποιοι είναι οι λόγοι που θέλετε να κάνετε μια αλλαγή;», «Τι σημαίνει για εσάς να εργαστείτε σε ένα ιατρείο;», «Ποιοι είναι οι μακροπρόθεσμοι και βραχυπρόθεσμοι στόχοι σας;»
 
- Προσωπικότητα
 
Ερωτήσεις που θα μπορούσατε να κάνετε εδώ για να διερευνήσετε την προσωπικότητά του είναι: «Τι πιστεύετε ότι πιστεύουν οι άλλοι για εσάς;», «Ποιες είναι οι δεξιότητές σας;», «Τι είναι σημαντικό για εσάς στην επαγγελματική σας ζωή;»
 
Διαχείριση Καταστάσεων

Εκτός από τα επαγγελματικά του προσόντα είναι καλό να δείτε πως θα διαχειρίζονταν κάποιες συγκεκριμένες καταστάσεις, κάνοντας κάποιες ερωτήσεις: «Αν σας πρότεινα για παράδειγμα να ασχοληθείτε με τον τομέα της διαδικτυακής επικοινωνίας, τι θα κάνατε; Μπορείτε να περιγράψετε ορισμένα βήματα;», «Αν υπάρχει μια ένταση ανάμεσα σε δύο ασθενείς, πώς θα την διαχειριστείτε;»

Να έχετε στο μυαλό σας ότι όλες οι ερωτήσεις επιτρέπονται, αρκεί να παραμείνετε διακριτικός και να μην παραβιάζετε ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα του υποψήφιου.

Επιπλέον, δεν μπορείτε να αρνηθείτε σε κάποιον υποψήφιο τη διαδικασία της συνέντευξης λόγω του φύλου του, της εθνικότητάς του, της οικογενειακής του κατάστασης, της εμφάνισης, των πολιτικών ή θρησκευτικών πεποιθήσεων, της συνδικαλιστικής του δράσης ή λόγω της κατάστασης της υγείας του (εκτός βέβαια και αν επηρεάζει την εργασία του).

Όσον αφορά δε την προσωπική του ζωή, δεν επιτρέπεται να ρωτήσετε μια γυναίκα αν είναι έγκυος ή πότε σχεδιάζει να κάνει παιδιά, κ.λπ.

Αντώνης Σακάλογλου, Σύμβουλος Επιχειρηματικής Ανάπτυξης, PhD
ΧΑΡΑΜΗ ΑΕ
www.MedicalManage.gr

Κοινοποιήστε το Άρθρο:


Με την περιήγησή σας στο medicalmanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.